byg lokalt Geotermianlæg !

indlæg af Tue Tortzen om at etablere geotermi lokalt hvor han foreslår at der bygges to eller tre værker samtidig, mindst det ene i Nordsjælland.
han skriver;
Hillerød kommunes husholdningsaffald bliver brændt på Vestforbrænding i Glostrup.Nu sorteres affaldet i husholdningerne så restaffaldet brændes og resten går til genanvendelse.
Der brændes ca 530.000 tons restaffald på Vestforbrænding. Det bliver til elektricitet og fjernvarme som sælges til de omliggende kommuner. Gradvist er dette net udvidet.
Om sommeren skal vi jo også brænde affald, derfor er der fordel i at udvide nettet så man kan komme af med al varmen. Det sker for tiden i Lyngby, Vinge (Frederikssund) og Farum.
Der er en ledning mellem Hillerød og Farum som har været lukket i nogle år. Nu har vi forhandlet på plads at vi kan tage den i brug og få billig sommervarme fra Vestforbrænding gennem Farum til Hillerød.
Der er store muligheder i at forbinde byerne i Hovedstadsområdet med store fjernvarmerør. Behovet er forskelligt efter årstiderne. Virksomhederne har overskudsvarme på forskellige tidspunkter og ikke mindst svinger prisen på elektricitet meget så det kan betale sig at lave varmt vand og gemme det i store anlæg.
Nu er politikkerne ved at vågne op og se mulighederne i geotermi fra undergrund.
I Hillerød forberedte vi os på at udnytte geotermi helt tilbage i 2012, men der gik politik i sagen og det hele gik i stå. Tekniske data om undergrunden viser at der er masser af varmt vand under Nordsjælland.
Vestforbrænding vil nu se på mulighederne for geotermi tættere på København. Derfor har jeg foreslået at vi satser på at der bygges to eller tre værker samtidig, mindst det ene i Nordsjælland.
Vi er tre Nordsjællandske kommuner som er med i Vestforbrænding, og nu er det på tide at nogle af de meget store investeringer i grøn energi falder oppe hos os. Der er ikke vedtaget noget endnu, men jeg fornemmer at sådan bliver det.
Investeringerne i fjernvarmenettet i Københavns omegn er forudsætningen for at al fjernvarme kan afsættes og skabe god økonomi.
Vestforbrænding har Danmarks laveste affaldstakst, det nyder alle medlemskommunerne godt af.
Med et sammenhængende net og geotermi vil vi få billigere og grønnere fjernvarme.

Tue Tortzen
Formand for Hillerød Forsyning