Hør Morten Ting om Israel /Palæstina

Onsdag den 22. maj kl.17-19 i kantinen/aulaen på
Frederiksborg Byskole, Carlsbergvej 13, Hillerød

Kulturhistorikeren, lektor emeritus Morten Thing
Vil komme med et bidrag til at forstå krigen i Gaza og staten Israels sønderbombning af Gaza i lyset af begge parters århundreder lange historie. Er fred mulig?

Morten Thing har gennem mange år beskæftiget sig med spørgsmål omkring jøder i hele verden, Israel og Palæstina og den historiske baggrund for de mange konflikter i området.

Han vil blandt andet tale om: Er Israel et demokrati? Hvad er en jødisk stat? Hvad er zionismens rolle i konflikten? Er zionisme racisme?
Hvordan ser mulighederne for at få en ende på den humanitære katastrofe i Gaza ud i dette perspektiv? Våbenhvile respektive en fredsløsning?

Hillerød kommunes Kulturpulje har støttet arrangementet økonomisk.

Om arrangørerne
Fredsinitiativet udgøres af en lille gruppe borgere i Hillerød og Gribskov, der i juni 2023 gik sammen i ønsket om at give vores beskedne bidrag til Fred i Verden. Tilskyndelsen kom i form af den langstrakte krig mellem Rusland og Ukraine som følge af Ruslands invasion. Siden er desværre også krigen mellem Israel og Hamas kommet til udløst af Hamas’ angreb i oktober – ud over alt det andet, der i forvejen sker i verden.
Vi spørger blandt andet: Kan konflikter løses ved dialog – kan krig skabe holdbar fred? Skal vi acceptere de store menneskelige lidelser som følger af krig?
Derfor søger vi at øge vores forståelse af konflikternes natur og baggrund for dermed at kunne bidrage til en oplyst demokratisk debat.