Vi stemmer nej til budgetforliget.

Enhedslisten har besluttet at stemme nej til budgettet for at markere, at der er råd til velfærd og solid drift i vores kommune.

Selve oplægget til årets budgetforhandlinger i Hillerød var en gyser –store nedskæringer overalt og meget få forbedringer.
Enhedslisten påpegede at tallene blev fremlagt forkert, og at de fleste nedskæringer ikke er nødvendige. Det lykkedes faktisk at ændre kursen på flere områder :
-Man regner både indtægter og udgifter med når der flytter flere til kommunen.
-Man erkender at det ikke er nødvendigt at have 100 millioner i kassebeholdning, når vi ved at vi får solgt meget jord i de kommende år.
Til en vis grad erkender man også, at der er sat for mange penge af til anlægsarbejder ved Favrholm. Sygehuset er jo ikke færdigt om 3 år, så de penge vi skal bruge til veje, stier og byggemodning af de kommunale arealer kan fordeles over 4-5 år, det giver luft i budgettet og plads til andre ting.
Enhedslisten blev derfor ved forhandlingsbordet til det sidste i håb om at vi kunne enes om at fjerne de værste nedskæringer på børn, ældre og vedligeholdelse.
Desværre ville flertallet ikke strække sig til at fjerne nedskæringer på Folkeskolen, plejecentrenes nattevagt og på rengøringsområdet.
Der blev ikke afsat de nødvendige midler til vedligeholdelse af vore ejendomme , og det efterslæb vi har på ca ½ milliard på bygningerne fortsætter.
Det er ærgerligt, at det ikke lykkedes at blive enige om de sidste 20 millioner, for der var plads til at fastholde det meste af vores service og passe godt på vores bygninger og veje.
Det er meget forkert at kommunerne i tider med høj beskæftigelse og god indtjening bliver tvunget til at føre politik, som om der var finanskrise. Regeringen – styret af EU- bestemmer, at vi ikke må bruge de penge vi har til forbedringer og forebyggelse. Der skal være luft i statens budget til militær og skattelettelser, og EU kræver at de offentlige udgifter holdes nede.