Tue Tortzen får Byrådet til at droppe Danske Bank – måske!

På byrådsmødet d. 26. september havde vores byrådsmedlem et punkt på med at droppe danske bank som kommunens bank!
Og der var faktisk enighed om, at se nærmere på aftalen med Danske Bank, og overveje en ny bank til kommunens bankforretninger for tre milliarder kroner. Så ”Byrådet besluttede, at der optages en sag på økonomiudvalgets dagsorden med beskrivelse af indholdet i den nuværende kontrakt samt indholdet af de relevante dele af kommunens indkøbs- og udbudspolitik.” som der står i byrådsreferatet.
Tues forslag lød sådan her: Snarest mulig afvikling af samarbejdet med Danske bank. På baggrund af hvidvaskningsskandalen foreslår enhedslisten at Hillerød Kommune snarest muligt ophører samarbejdet med Danske Bank.
Byrådet bør drøfte strengere retningslinjer for hvilke pengeinstitutter vi bruger, og muligheden for at træde ud af kontrakter hvis det viser sig at et pengeinstitut er indblandet i økonomisk kriminalitet eller andre uacceptable handlinger”.
Borgmester fik dog sparket forslaget i udvalg, så får vi se hvad udgangen bliver, men der var ikke direkte stor modstand mod forslaget selv om Tues fremlæggelse af banken som skruppelløs at tjene penge på at hvidvaske penge fra krigsindustri og narko, fik reaktioner fra andre om at bruge pænere sprog overfor de af byens borgere der havde forbindelse med Danske Bank.
Der blev også sagt at kommunen uden grund kan opsige kontrakten og at den var på 3 mia.
Vi afventer spændt og kipper med flaget overfor Tue.