forbedringer i sikkerhed omkring Hammersholt

Byrådet har vedtaget at der skal laves en helhedsplan for Hammersholt- området. Den skal bl.a. omhandle trafikforholdene, og det er godt at der kommer focus på dem.

Siden vi sidst i `90 erne fik anlagt Brødeskovvej- cykelstien fra Banedæmningen forbi Brødeskov skole til Lyngevej har forholdene ændret sig.

Der er kommet flere store lagervirksomheder til det gamle teglværksområde, og derfor kører der mange store lastbiler langs med cykelstien. En del af vejen er der en bred rabat, men på flere strækninger kommer lastbilerne helt tæt på stien så der opstår farlige situationer hver dag. Det er nødvendigt med et rækværk eller autoværn på disse strækninger.

Desuden er det nødvendigt at hastigheden sættes ned til 40 eller 50 km/t. Ofte ser man to lastbiler passere hinanden med høj fart med det resultat at de begge kører ved siden af vejbanen til stor fare for cyklister og fodgængere.

For 9 år siden fik vi stien fra Hillerød til Allerød, og det giver derfor god mening at anlægge sti på det første stykke af Brødeskovvej så der er sikre forhold hele vejen igennem.

Ikke mindst af hensyn til beboerne og eleverne på Hillerød Lilleskole, men også fordi vi så får et sammenhængende cykelstinet mellem Gl Frederiksborgvej og Lyngevej til glæde for fritids-cyklisterne.

På trods af bump og heller køres der stadig også for stærkt på Gl. Frederiksborgvej som mange bruger i stedet for første del af Hillerød- motortrafikvejen. Der er brug for flere chikaner fra Ll. Sverige ind mod Hillerød. Desuden klager beboerne over støjgener, og det skal undersøges hvor det kan afhjælpes med støjhegn.

Med venlig Hilsen Tue Tortzen , Ll. Sverige Byrådsmedlem for Enhedslisten