Privatisering duer ikke.

Tue Tortzen med eksempler på fejlagtige privatiseringer i kommunen.
Nikolaj Frederiksen og Mette Thiesen fra nye og gamle Borgerlige brugte megen energi på at kritisere vores forsyningsselskaber på sidste byrådsmøde.
De stemte endda imod den nye ejerstrategi som skal løse nogen af de problemer med åbenhed der har været.
”Vi skal konkurrence udsætte affaldsindsamlingen og liberalisere vandforsyningen” sagde Frederiksen.
”Vi skal konkurrence udsætte alt hvad vi overhovedet kan” sagde Thiesen.
De to har ikke fulgt med i de ”møgsager” vi har haft her i kommunen, så jeg vil nævne nogen af dem :
-Vi havde store problemer med arbejdsnedlæggelser og manglende samarbejde hos den vognmand som stod for affaldsindsamlingen. Han havde givet et for billigt tilbud og prøvede at spare ved at presse skraldemændenes løn og arbejdsmiljø.
Det blev for meget og vi dannede et kommunalt selskab. Nu får vi hentet affald på betryggende vis af skraldemænd som har ordentlige forhold.
-Skævinge havde et privat fjernvarmefirma – EON – som lånte penge af deres franske moderselskab til alt for høje renter. På den måde fik de overført profit til Frankrig, betalt af alt for høje priser for Skævinges varmeforbrugere. Hillerød Forsyning gik ind og købte værket, trak ledninger ud og forsyner nu til samme billige pris som andre i Hillerød har.
-Hillerød kommune privatiserede rengøringen, socialdemokraterne og de borgerlige påstod at vi kunne spare mange millioner.
Det kunne vi ikke. Der var fejl i udbudsmaterialet så der ikke kom nogen besparelse. Det første firma måtte fyres fordi de snød med regningerne og arbejdet, det næste firma gik konkurs, og det endte med at kommunen lavede sin egen rengøringsafdeling igen – og det virker.
-Socialdemokraterne og de borgerlige privatiserede vores velfungerende vej- og parkafdeling.
Der var også fejl i udbudsmaterialet så en lovet besparelse på 3,5 million ikke var der alligevel.
Til gengæld faldt standarden så der nu er ukrudt overalt i byen og vi får ekstra regninger hvis der f.eks. skal fjernes affald et sted som ikke står i kontrakten.
Hillerød Kommune og Hillerød Forsyning har et udmærket samarbejde med private firmaer når vi skal bygge skoler eller når fjernvarmeledningerne lægges. Men kommunale driftsopgaver løses bedst af kommunen, det viser de ovenstående eksempler.