Peter Langer – Tue Tortzen og separatkloakeringen

Peter Langer fra SF Hillerød har imødegået Tue Tortzens tidligere opslag om politikernes ageren vedrørende separatkloakering og bl.a om SFs ageren i den sag ved sidste kommunalvalg
Peter skriver på vores facebookside:
Bare synd, at Tue ikke har styr på fakta: Jeg har aldrig sagt eller skrevet som citeret. Og at SF skulle have ændret holdning i 2016 FØR S og R er ikke sandt. S og V indgik jo en aftale om en ændret plan. TV2 omtale fra 2016

Tue Tortzen fra Enhedslisten har sideløbende skrevet læserbrev, hvor han har en helt anden opfattelse af SFs ageren i denne sag – han skriver;
Tvivlens muligheder og begrænsninger
Peter Langer kan ikke huske at han har udtalt at ”ingen skal gå fra hus og hjem på grund af Tue`s separatkloakering.”
Jeg husker det tydeligt , det var ved et valgmøde på Kulsviergården i Alsønderup.
Om det er historieforfalskning eller ej, så er det en kendsgerning at SF sprang fra spildevandsplanen før Socialdemokraterne og Radikale.
Det er også en kendsgerning at SF stemte for at udsætte spildevandsplanen og lave en ny som kun separatkloakerer offentlige bygninger og veje
Det er også en kendsgerning at SF undlod at stemme ved afstemningen om den nye plan. Jeg kan forestille mig at de har haft en snak med de gode folk i Naturfredningsforeningen som jo ved at den nye plan ikke løser problemerne med kloakvand i søer og åer. Tak for det.
Det er svært både at beskytte miljøet – og samtidig beskytte grundejerne mod ”Tue`s separatkloakering.”`
Derfor må SF tale med to tunger – først stemme for, og så undlade at stemme så man ikke får ”skidt på fingrene.”
Nu nærmer tiden sig hvor vi får påbud om at standse overløbene til naturen. Det nye rensningsanlæg er bygget efter at der skal separatkloakeres både offentligt og privat. Byen vokser og vi får forhåbentlig også flere store virksomheder til kommunen.
Det kan stadig nås at udføre kommunens og den private del af separerings- arbejdet på samme tid hvilket vil være meget billigere for grundejerne. Det vil vise sig at en stor del af de kloakrør som er lagt før 1975 er ved at være tærede og snart skal skiftes alligevel – og så bliver regnestykket for husejeren et helt andet.
De ejendomme som er opført efter 1995 er for langt de flestes vedkommende separatkloakerede eller forberedt til det.

Tue Tortzen
Byrådsmedlem – Enhedslisten (Ø)