Op på cyklen igen

Her er et opdateret indlæg om vores ønsker for udbygningen af cykelstier og hvordan.
Samt vurdering af mulighederne for at det sker. (bien er der bare for at påpege at alt hænger sammen) 🙂

Regeringen , Radikale SF og Enhedslisten blev enige om en pulje til cykelstier langs statsvejene på 320 millioner. Heraf fik Region Hovedstaden 12 millioner til en sti langs Overdrevsvejen. Ikke meget, men for os i Hillerød betyder det at der bliver gode cykelforbindelser mellem Hillerød Øst og Hillerød Syd til stor gavn for dem som skal til den nye station, industrierne i syd eller boligområder og kontorer i øst.
Der er også en anden pulje til kommunale cykelstiprojekter på 150 millioner som vi bør søge.
Når der kun er afsat 1 million i 2021 er vi nødt til at finde flere penge hvis der skal ske noget.
Milnersvej og Brødeskovvej har været nævnt, men jeg vil også gøre opmærksom på at den ”to minus 1” løsning der arbejdes med på strækningen fra Nejede til Tulstrup ikke er god nok.
Det er uforsvarligt at skolebørn og andre skal dele vej med de store lastbiler som kører til og fra grusgraven.
Der skal laves en rigtig cykelsti helt fra Lykkesholm over Nejede til Tulstrup. Så er der jo sti mellem Tulstrup og Alsønderup, den skal føres videre til Bendstrup så beboerne der kan komme sikkert til skole og daginstitution i Alsønderup.
Som tidligere nævnt kan budgetforligspartierne i Byrådet (Ø-F-A-R) vælge at bruge af de penge som kommer ind ved jordsalg til flere cykelstier. Sammen med tilskud fra Statspuljen kan vi sætte tempoet op så der anlægges flere cykelstier ligesom i de foregående byrådsperioder hvor vi brugte 10-12 millioner om året.
Det vil Enhedslisten arbejde for / Tue Tortzen