Minimumsnormering også i Hillerød

God bevægelse
Hvor er det dog dejligt at se bevægelsen ”hvorerderenvoksen” sætte gang i debatten og tankerne om hvordan vi behandler vores børn.

Gennem årene er der blevet skåret og skåret på antallet af pædagoger og medhjælpere i børnehaver , vuggestuer og fritidsordninger.

En voksen til 14 børnehavebørn er ikke et skrækeksempel, men en hverdagsbegivenhed , også i Hillerød. Uanset hvor meget pædagogerne knokler er der små børn som ikke får den omsorg der skal til for at være glad og lære at blive en god kammerat og borger.

Vi kan ikke lægge ansvaret fra os som kommunal-politikkere, for vi ved det godt.

Men kommunernes budgetter styres oppefra, og hvis der for alvor skal ske forbedringer for børnene så skal der – som ”hvorerderenvoksen” forslår – en mindste- normering til gennem lovgivning. En voksen til 3 vuggestuebørn, en voksen til 6 børnehavebørn vil nok betyde en fordobling af voksne, men det er det der skal til .

Hvis det bliver vedtaget må regeringen samtidig give kommunerne lov til at hæve skatten de par promille det vil koste, ellers skal der bare spares på de ældre og skolerne i stedet.

Nu skal vi snart til valg. Lad os bakke op om småbørnsfamilierne og stemme på partier som vil tage ansvar for børnenes vilkår, også efter valget.

Også os bedsteforældre- de fleste af os kan godt undvære lidt til en bedre hverdag for vores børnebørn.

Tue Tortzen Byrådsmedlem, Enhedslisten og bedstefar til 4