Mai og Marianne på visit i Hillerød

Vores lokalt valgte medlem af Folketinget Mai Villadsen var onsdag på besøg hos lokalafdelingen sammen med regionsrådsmedlem Marianne Frederik.

Det startede på broen over Hillerød station hvor der er godt udsyn over baneterrænet som skal ombygges for at styrke den kollektive trafik.

Marianne Frederik kunne fortælle om Enhedslistens arbejde med at få flere busser til de områder der ikke er nær togdrift. Den nye Favrholm Station ved Nordsjællands Hospital skal være færdig samtidig med sygehuset, og det skal ombygningen af Hillerød Station også så det er med at komme i gang.

Tue Tortzen, byrådsmedlem i Hillerød kunne udpege en række boligbyggerier langs Carlsbergvej og Ndr. Jernbanevej.Hillerød kommune har sørget for at der er forskellige slags boliger, både til familier, enlige og kollegie- lejligheder. Alt bliver lejet ud så snart det er færdigbygget og vi er glade for at mange vælger at bo tæt på stationen så de kan bruge tog og bus.

”Det er godt at se at I tænker på fremtiden. Der er for mange biler på vejene, og vil vi have folk over i kollektiv trafik må vi både sørge for god service og for boliger tæt på stationerne” var kommentaren fra ”Christiansborg”

Derefter gik turen gennem byen og til Slotssøen hvor Tue Tortzen fortalte om projektet med at få oprenset Slotssøen og om separatkloakering af midtbyen.

”Byrådet – minus Enhedslisten – har besluttet at det kun er vejene og offentlige bygninger der skal separatkloakeres. Private må selv bestemme om de vil skille regnvand og spildevand. Hver gang det regner løber der opblandet spildevand ud i naturen , og det ender i Arresø og Roskilde Fjord. Vi kunne godt tænke os at regeringen gik hårdere til de kommuner der ikke gør nok imod forureningen” sagde Tue Tortzen.

Mai Villadsen syntes at Hillerød bymidte er hyggelig og glæder sig over at der ikke er givet lov til et handelscenter udenfor centrum : ”Man kan jo se at der er liv selv på en onsdag formiddag. Det bliver styrket når I får flere indbyggere i selve byen, men husk også at investere i kultur.

Der blev gjort et lille ophold ved ”Murer Tonny`s stræde” hvor Tue fortalte om Hillerød`s første frihedskæmper og om hvordan en række veje i byen er opkaldt efter modstandsfolk fra den nazistiske besættelse.

På Posen tog man afsked ved skulpturen ”En frigjort kvinde” og den travle partitalsdame hastede videre til møde i Fredensborg

Yderligere oplysninger Astrid Stockmar tlf 20136361