Hvad ved vi om normeringerne?

Hildur Johnson, der er medlem af Enhedslisten Hillerød- har dette indlæg i Hillerød Posten.

Hvad ved vi om normeringerne i vores daginstitutioner i Hillerød lige nu?
De seneste fra Danmarks Statistik fortæller os, at Hillerød i 2019 præcis lever op til minimumsnormeringerne (3 børn pr voksen og på 3-6 års området 6 børn pr voksen). Men lad os lige huske på, at de voksne, der medregnes i disse statistikker, er ledere, der sidder på kontoret, medarbejdere på ferie og køkkenmedarbejdere.

Og når Rambøll i 2018 fortalte os, at det er 65 % af pædagogernes tid, der rent faktisk bruges med børnene, hvad er det så vores børn reelt oplever i Hillerød kommune?

Det bør undersøges, og det bør undersøges NU, hvordan vilkårene er i Hillerøds daginstitutioner.

Enhedslisten Hillerød arbejder på, at vi får undersøgt de reelle normeringer, altså en undersøgelse af hvor mange voksne, børnene faktisk oplever, er til stede sammen med dem. Tal der tager udgangspunkt i, hvem der faktisk er lige dér og synger med vores børn til samling, hjælper med støvlerne og griner med vennerne.

De har gjort det i Fredensborg med “omsættertabellen”, lad os følge deres eksempel og få et reelt indblik, som vi derefter kan tage stilling til som pædagoger, forældre og politikere.

Herefter kan vi forholde os til pædagogiske rammemål for året, Den Nye Styrkede Læreplan, Hanen, Aktionslæring og alle de andre vigtige, kvalificerende pædagogiske redskaber og metoder, Hillerød Kommune ønsker, vores børn skal have gavn af.