Godt møde om Geotermi

Her den 4 oktober var der offentligt møde om Geotermi – Formand for Forsyningen om mødet:

Omkring 40 mennesker havde fundet vej til Enhedslistens møde om Geotermi på Hillerød Rådhus. En broget skare af miljøfolk, teknikkere og almindeligt interesserede stillede mange spørgsmål til Asbjørn Haugstrup fra firmaet INNARGI A/S som står for de boringer som skal skaffe billig, co2 neutral varme til Århus Fjernvarme.

Firmaet er dannet med AP Møller som mindretalsaktionær , ATP og andre kooperative investorer har aktiemajoriteten. AP Møllers erfaringer fra olieboringer danne det tekniske grundlag for INNARGI.

Projektet i Århus er langt fremme og de første boringer starter snart.

Mødets deltagere var naturligt nok interesserede i mulighederne i Hillerød/ Nordsjælland. Asbjørn kunne fortælle at Hillerød ligger godt både med hensyn til varmt vand i undergrunden og nærhed til store fjernvarmenet.

Er projekt i Hillerød vil , for at udnytte investeringen bedst muligt, blive større end behovet i vores fjernvarmenet. Tue Tortzen redegjorde for Hillerød Forsynings kontakter og ”følere” til nærliggende forsyningsselskaber. Det gælder Farum hvor der allerede er en ledning , Nordfors som planlægger fjernvarme i Fredensborg og Vestforbrænding / Frederikssund kommune. Desuden vil det være interessant at se på muligheden for en forbindelse til Helsinge, som i givet fald kan forsyne Tulstrup og Alsønderup.

Der er endnu ikke truffet politisk beslutning om at begynde på et geotermi- værk eller om tilslutninger til andre fjernvarmenet.

På grund af den store interesse lovede Tue Tortzen at arrangere et lignende møde om PTX ( Power to X) som er en af de andre muligheder for lokalt produceret, miljørigtig energi.