Enhedslisten om ligeløn

Sygeplejerskerne er gået i strejke. Men de er ikke alene om kampen for ligeløn. Enhedslisten støtter både dem og de andre offentligt ansattes kamp for en fair løn.

Pædagoger, socialrådgivere, ernæringsassistenter, sosu’er, radiografer, socialpædagoger, jordemødre og mange andre lavtlønnede fag og kvindedominerede fag er også ramt af tjenestemandsreformen fra 1969. De får ikke den samme løn, som mandsdominerede fag med samme uddannelseslængde og ansvar, fordi politikere i 1969 besluttede at lønne deres arbejde ringere. Det uretfærdige lønhierarki hænger ved den dag i dag, og det skal vi lave om på.

Det er ikke alene uretfærdigt. Det er også et problem for vores velfærdssamfund, fordi det bliver sværere at tiltrække nødvendig og uddannet arbejdskraft, når arbejdsforhold og lønninger er for dårlige. Og vi mangler både sygeplejersker, pædagoger og sosu’er nu og endnu mere i fremtiden, hvis velfærdssamfundet skal overleve. Det handler om trygheden for vores børn, dem der bliver syge og os alle sammen, når vi bliver gamle.

Arbejdet i omsorgsfag og velfærd er ikke en luksusudgift. Det skaber værdi i vores samfund. Når vi trygt sender vores børn i daginstitution, når vi får en gratis uddannelse, kan komme på sygehuset og ved at vores bedsteforældre bliver passet på, står vi mere til rådighed for arbejdsmarkedet. Det skaber værdi i den private sektor. Selvfølgelig skal arbejdet lønnes derefter.

Den danske model skal vi ikke rokke ved. Men vi kan ikke komme udenom, at der må en politisk løsning til, hvis vi skal rette op på den historiske uligeløn. Det var politikere, der traf beslutningerne i 1969. Regeringen og et flertal på Christiansborg må finde de penge, der skal til nu, for at sygeplejerskerne og de andre får løn som fortjent.