enhedslisten om Hammersholt Enge

Der er ytret mange bekymringer om et fremtidigt boligprojekt kaldet Hammersholt Enge.

Der er ikke noget der hedder Hammersholt Enge, der skal bebygges. Hammerholt Enge er et navn som projektejeren har valgt til sit projekt. I øjeblikket er der et erhvervsområde på den pågældende grund og der ligger en Papiruld Fabrik, der lejer grunden. Ejerne kan nu vælge at udvikle grunden til mere industri. Ejerne vil hellere bygge nogle boliger og det kræver en ændring af den overordnede kommuneplan.

Enhedslisten har stemt for at opfordre ejeren til at komme med et stærkt reduceret boligprojekt på industrigrunden, som kan fremlægges på et borgermøde i nærmeste fremtid. Efter borgermødet tager byrådet stilling til om området skal ændres til boligområde i kommuneplanen for de næste mange år. Kommuneplanen skal vedtages i år. Vi støtter derfor ikke noget projekt lige nu. Hvis der fremkommer et stærkt reduceret projekt, der er OK i forhold til klimapåvirkning, trafik og natur støtter vi, at dette erhvervsområde omdannes til boligområde. Der skal også være muligt at etablere et stisystem for cykler og gående således at der bliver under 10 min på cykel til Favrholm station.

Bestyrelsen Enhedslisten Hillerød marts 2021