Der er brug for nyttehaver

Enhedslisten fik nyttehaver med i budgettet sidste år – nu kniber det med at få dem etableret.
Tue Tortzen har læserbrev i Frederiksborg Amtsavis om det d 3 august.

Der kommer flere og flere lejligheder til Hillerød, og derfor stiger behovet for ar anlægge koloni- og nyttehaver.
Derfor fik Enhedslisten for tre år siden vedtaget, at det skal undersøges, hvor der kan anlægges nye haver.
Det er ikke gået så godt. De første år blev det ikke til noget, så sidste år måtte vi få beslutningen gentaget ved budgetforhandlingerne.
Det blev en del af forliget, at der skulle ledes efter cirka 100 haver.

Forvaltningen fandt området ved siden af Kana i østbyen, og vi besluttede, at der skulle ses nærmere på det.
Siden får vi så at vide, at der kun er plads til 30 nyttehaver – men så mangler der jo 70. Det er ikke helt i tråd med budgetforliget, at der ikke er undersøgt andre muligheder for at nå op på 100.

De ting, som vedtages i budgetforlig skal gennemføres – også dem Enhedslisten får med.

Venstre var ikke med i budgetforliget, så de har jo ret til at være imod nye haver. Men det er da ærgerligt, at de ikke forstår, hvor vigtigt det er for folk, som bor i lejlighed, at de kan komme ud i en have og nyde vejret og dyrke blomster og grønsager. Dragan Popovic eller andre venstrefolk kan i alt fald ikke lave om på det, som flertallet har besluttet.

Efter Enhedslistens opfattelse skal der anlægges 3-400 nye haver de kommende år forskellige steder i udkanten af byen.