Byråd tøver med nemlig.com

Hillerød kommune vedtog for mange år siden at tilslutte sig ILO konvention 94 – en international aftal om at de firmaer vi handler med ikke må behandle deres arbejdere ringere end det, der er aftalt i de kollektive overenskomster.

Enhedslistens byrådsmedlemTue Tortzen tog derfor sagen op på byrådsmødet 26-5 og foreslog at kontrakten med nemlig.com stoppes.
Alligevel bruger kommunen firmaet Nemlig.com.
Tue skriver herom:

“Nemlig.com har ikke selv chauffører, men ”hjælper” chauffører til at få deres eget cvr nummer og lease en Nemlig.com – firmabil. Så er de selvstændige og må derfor køre 12-14 timer i døgnet uden mindsteløn, feriepenge og andre rettigheder. Det er Nemlig.com der bestemmer hvad de får for at køre og det er Nemlig.com der laver køreplanerne uden hensyn til arbejdstider. Det er bare ikke lovligt.

Disse ”falske selvstændige” kan have flere biler og ansætte chauffører, men de får så lave priser fra Nemlig.com at de ikke kan betale en overenskomstmæssig løn. 3F har derfor sendt konfliktvarsel til ”vognmændene” og kommunen handler således med firmaer som er konfliktramte.

Jeg spurgte 18 april Borgmesteren om vi bruger Nemlig.com. og fik 21 april svar at det gør vi.

3 maj oplyser forvaltningen at Nemlig.com har lovet at chaufførerne fremover får 24.000 kr om måneden incl pension m.v hvilket er under mindstelønnen.

Firmaet indrømmer altså at have betalt endnu mindre tidligere. Hvorfor har forvaltningen ikke opdaget det, og hvorfor har vi overhovedet kontrakt med et firma som ikke holder de regler vi har vedtaget ?

Jeg tog derfor sagen op på byrådsmødet 26-5 og foreslog at kontrakten med nemlig.com stoppes.

Det fik kun Enhedslistens stemme – de andre partier blev enige om at lade Økonomiudvalget se på sagen, Der er møde midt i juni, og så kan sagen komme i Byrådet igen 30 juni.

Det vil sige at Hillerød kommune venter halvanden måned med at sørge for at vores regler overholdes.

Det er bare ikke godt nok

Tue Tortzen Byrådsmedlem Enhedslisten (Ø)