Syrien-demonstration

Demonstration på tirsdag d 31. kl 16-18 på Torvet i Hillerød
Syrere i Hillerød inviterer til demonstration for flygtninges rettigheder: Syrien er IKKE sikkert!
Mellemfolkeligt Samvirke, DFUNK, Fællesinitiativet mod Racisme og Amnesty International har taget initiativ til at der afholdes aktioner i byer landet over den 31. august og tusindvis af danskere møder op for at protestere imod regeringens planer om at sende syriske flygtninge tilbage til Damaskus og omegn. Hillerød er selvfølgelig med.
Selvom dette er en tid, hvor fokus er rettet på Afghaneres sikkerhed, så er syrernes situation stadig usikker, og deres kamp fortsætter. Syrerne har startet en kamp for en retfærdig flygtningepolitik, som forhåbentlig med tiden vil samle mange forskellige grupper, heriblandt Afghanere.
Hvis vi skal ændre den vej udlændingepolitikken bevæger sig i, kræver det at vi bliver virkelig mange der samler kræfterne.

Mød Tue til byfest

Så er der Slotssøfest.
Hillerødposten har arrangeret event med spørgsmål til politikerne kl 17 – 18.30 på Torvet – Alle partier er indbudt og her stiller Tue Tortzen op for Enhedslisten – kom og hør ham – eller besøg vores bod og få en snak med ham og os andre om vores politik – lokalt og i der hele taget.
Boden er fredag fra 15 – 20.

Hurtigere separatkloakering nødvendig!

Den spildevandsplan vi har er ikke god nok.
Veje og offentlige bygninger bliver separatkloakeret, men den halvdel af kommunens husstande som ikke skiller regn- og spildevand skal ikke slutte sig til.
Hver gang det regner kraftigt bliver det bevist at det er uansvarligt overfor både naturen og folkesundheden at lade kloakkerne løbe over.
Hvornår erkender det politiske flertal at det var forkert at stoppe den plan der var lagt for fuld separatkloakering i forrige byrådsperiode ?
Hvornår kommer der handling bag de mange fine udtalelser om at vi skal passe på naturen og miljøet ?

skammeligt med kæmpe lejestigning i Horsevænget:

Tue Tortzen følger sagens udvikling nøje og ærgrer sig nu over, at beboerne har fået varslet huslejestigninger:
“Der er desværre sket det, som jeg forudsagde, da vi behandlede sagen, og det er da ærgerligt at få ret. Der er jo ingen, der køber sådan nogle ejendomme for beboernes skyld – men kun for at få afkast af deres kapital. Vi byggede de boliger for at have dem til folk, der er dårligt stillet, og vi skulle have passet på dem som på enhver anden ejendom. Lejerne skulle nok have betalt lidt mere i huslejen, og det svier nu, at vi har holdt huslejen så lav og solgt ejendommen for billigt,” siger han.
Han kalder det ‘tarveligt’ af byrådet at sælge boligerne:
“Beboerne er virkelig kede af det, for det her er jo noget, der kan ødelægge deres liv. De er bange, og det er jo ikke ligetil at hverken forstå eller gøre noget ved for helt almindelige mennesker. Man har svigtet nogle af vores dårligst stillede borgere med fuldt overlæg,” siger han.
Han mener nu, at kommunen må hjælpe beboerne:

Dejligt at SF ser alvoren

SF har et indlæg i Amtsavisen 3/8, hvor de slår til lyd for afværgeforanstaltninger ved Collstropgrunden, som en af flere generationsforureninger, som Enhedslisten er helt enig i kræver flere statslige midler for at få oprenset.
Enhedslisten (I Hillerød tidligere Fælleslisten) har især ved mangeårige byrådsmedlem Tue Tortzen i flere årtier kæmpet for at få taget Collstrop forureningen alvorligt.
….Enhedslistens Regionsmedlem Tormod Olsen var direkte involveret omkring det omtalte pilotprojekt finansieret af Regionsrådet, der nu sættes i gang.
Dejligt at SF har fået øjnene op for alvoren.

Der er brug for nyttehaver

Enhedslisten fik nyttehaver med i budgettet sidste år – nu kniber det med at få dem etableret.
Tue Tortzen har læserbrev i Frederiksborg Amtsavis om det d 3 august.

Der kommer flere og flere lejligheder til Hillerød, og derfor stiger behovet for ar anlægge koloni- og nyttehaver.
Derfor fik Enhedslisten for tre år siden vedtaget, at det skal undersøges, hvor der kan anlægges nye haver.
Det er ikke gået så godt. De første år blev det ikke til noget, så sidste år måtte vi få beslutningen gentaget ved budgetforhandlingerne.
Det blev en del af forliget, at der skulle ledes efter cirka 100 haver.