Stopfyldt lokale til bank-arrangement!

Der var stopfyldt til Enhedslistens møde i Hillerød om magt og bankvæsen.
Tirsdag den 27 november var omkring 70 personer samlet i Røde Hus og overværede en gennemgang af magtens personer og relationer med eliteforskeren Christoph Ellersgaard og en gennemgang af udviklingen af bankernes rolle og måde at fungere på og konsekvenserne af det med politikeren Pelle Dragsted.
Det er på mange måder en historie om udhuling af demokratiet, hvor magt og indflydelse centraliseres og hvor moralen er faldet og i stigende grad kun betinget af økonomisk overskud – uanset prisen.
Hvor store banker er vokset enormt ved sammenlægning af mindre banker og sparekasser og samtidigt har ændret deres måde at drive pengevirksomhed på.
Det er blandt andet muliggjort ved lempelser i de områder og måder, man må drive bank på og her havde Pelle Dragsted en langt og detailmættet gennemgang.
Det hele mundede ud i en række forslag til ændringer af vores bankvæsen som Enhedslisten vil foreslå.
Strækkende sig fra offentlig drevet bank til opsplitning af de store banker og udsplitning af realkreditvæsenet.
Det er et udspil vi venter spændt på, selv om Pelle havde den opfattelse at det meste nok først kom i spil, når den næste krise kommer, men som han også sagde, så er vi bedre forberedt næste gang. Ved sidste krise stod vi ret uforberedte og blev alt for let snydt af den magtfulde politiske og økonomiske elite.
Men noget kan også lykkes på kortere sigt og især på grund af mistilliden til bankerne i denne tid og så sluttede mødet med en opfordring til den enkelte om at skifte bank og til at få foreninger man er med i til at gøre det samme, samt til at støtte de kooperative foreninger og tiltag der er findes eller som progressive folk søger at få op og stå.